Yngve gjorde sig inte enbart känd som möbelformgivare och bildhuggare, han var en tusenkonstnär som formgav logotyper, annonser, kataloger samt fotograferade sina möbler, tyger och lampor själv. 

Yngve Ekström

Vi går tillbaka cirka 65 år. En tid då det skandinaviska formspråket präglades av funktion och rena, okomplicerade linjer, med mycket självkänsla. Detta var då också kännetecken för Stolabs sortiment, inte minst tack vare ett nära samarbete med Yngve Ekström. Ett fruktbart sådant, då det resulterade i bland annat formen till vår logotyp och några av våra verkliga trotjänare i sortimentet. Vissa av dessa har varit med oss under alla år, vissa har tagit paus, men med tiden plockats fram från vårt arkiv och kommit i produktion igen. Inte av nostalgiska skäl, snarare för att dessa möbler känns lika rätta idag som då de skapades, det vill säga epitet för en klassiker. 

Foto: Privat 

Det är inte så konstigt att Yngve och Stolab blev en lyckosam kombination. Yngve Ekström var en son av sin bygd och formad av den kultur och anda som rådde i och omkring det småländska samhället Vaggeryd under den här tiden. Stolab, eller som vi då hette, Stolfabriksaktiebolaget, var en erkänt duktig producent men behövde extern hjälp med formgivning. Yngves kärlek till trä och form började dock långt tidigare. 

Brita-Lena Ekström, ekonomijournalist och dotter till Yngve Ekström
”Yngve började som fabriksarbetare på en träfabrik i Vaggeryd redan i 13-årsåldern. På den tiden, i mitten av 20-talet, fanns det inte samma möjligheter att välja och att studera vidare som det gör idag. Eftersom han var väldigt intresserad av att teckna, gick han så småningom en Hermodskurs i teckning och fick snabbt gehör för sin konstnärliga begåvning och färdighet. Stärkt av detta erkännande sade han så småningom upp sig från sitt jobb i fabriken och startade en egen firma som frilansare. Han fick bland annat uppdrag som bildhuggare från sin före detta arbetsgivare.” 

Ett nytt bolag bildas
Vid den här tiden i Småland var det ganska vanligt att fabriksarbetare, med olika kompetenser, gick samman och startade egen verksamhet. 1945 valde Yngve, hans bror Jerker och vännen Bertil Sjökvist att göra samma sak. De bildade ESE-möbler vars grund vilade på tre huvudsakliga verksamhetsområden: hemmiljö, offentlig miljö och export. Yngve hade en vision om att kunna formge och tillverka kvalitetsmöbler för vanligt folk. Fjärran från de detaljstinna stilmöbler som då var vanliga, men kanske inte alltid så lämpade för ett vardags- bruk. Förebilder var bland annat en annan smålänning, Bruno Mathsson och Josef Frank. 

Erkännande som formgivare
Sitt stora genombrott fick Yngve först 1953, då han vann första och tredje pris för sina träskålar i Hemslöjdsförbundets modellpristävlan. Han framträdde samma år med en utställning arrangerad av Lena Larsson på NK-Bo, en plats som han återkom till med ytterligare en utställning ett antal år senare. 

Mannen bakom sexkantnyckeln
Det var bland annat på NK-Bo som man också kunde köpa stolen Thema under rubriken ”fyra stolar i en låda”. Dessa fyra stolar såldes i delar, förpackade i en kartong, inklusive skruv, mutter och en sexkantnyckel – ett universalverktyg som de själva ”uppfunnit” tillsammans med en speciell mutter vars syfte var att slippa frakta så mycket luft. De småländska bröderna Ekström såg nämligen tidigt möjligheterna i att konstruera och packa stolar i lösa delar för att kunna leverera dem i platta paket och därmed sänka fraktkostnaderna. 

Eftertraktad av många
Som nationellt erkänd formgivare började det nu även att komma in uppdrag från externa producenter på allvar. Under lång tid ritade Yngve möbler åt fem olika tillverkare: det egna företaget ESE-möbler, Stolfabriken i Smålandsstenar, Bjästa Möbler, Källemo och Broby Möbler. Under denna produktiva tid skapade han också den genom tiderna mest upp- märksammade möbeln, Lamino, som lanserades 1956.
De fem företagen marknadsfördes och uppträdde ofta under gemensam flagg. Så småningom blev det väl intensivt för Yngve som skulle ta fram nya möbler till alla dessa uppdrags- givare inför varje års version av möbelmässan. Gruppen upp- löstes, men samarbetet med Stolfabriken fortsatte dock, inte minst tack vare den mycket goda relationen med dåvarande ägare Ture André. 

Relation som gav ny profil
Eftersom Yngve var en mångsidig formgivare, utförde han även andra uppdrag. Bland annat utformade han kataloger och annonstexter själv i kraft av just denna begåvning. Under tidigt 60-tal ändrades namnet ESE-möbler till det mer internationellt klingande Swedese. Den nya logotypen ritades av Yngve själv och självklart blev Ture André inspirerad. Det goda samarbetet både mellan dem personligen och de båda företagen ledde till att Stolfabriken i Smålandsstenar också fick en modernare och mer internationell framtoning i sin grafik, i stil med Swedese. Så uppkom varumärket Stolab och den logotyp som vi med små modifieringar fortfarande har kvar och känner stolthet för. Det var dock först 1984 som Stolab fick ingå i vårt juridiska bolagsnamn. Vid denna tid hade Göran Martinsson tagit över ägandet och vd-rollen här på Stolab. 

En lång produktiv karriär
1972 sålde Yngve och hans bror Jerker företaget Swedese. Yngve fortsatte att arbeta som formgivare och deltog på olika sätt i utvecklingen av bolaget fram till sin bortgång 1988.
Han fortsatte även att vara aktiv formgivare för andra uppdragsgivare under hela sin livstid och det är i det närmaste omöjligt att räkna ut hur många produktritningar som skapats och signerats av Yngve Ekström. Tillsammans med namn som Alvar Aalto, Bruno Mathsson, Arne Jacobsen och Paul Kjaerholm utgjorde han kärnan i den generation formgivare som gjorde begreppet ”Scandinavian Modern” känt över världen. 

Ekström lever vidare på Stolab
För Stolabs räkning har Yngve formgivit, vad vi känner till, ett 25-tal olika möbler. Däribland loungestolen Arka, Björka bord, karmstolen Småland, stolen Pinnockio och pallen Palle, dessa möbler tillverkar vi fortfarande i vår fabrik i Smålandsstenar.

Göran Martinsson, ägare till Stolab åren 1981 – 2016 
”Jag såg verkligen upp till Yngve, både som person och formgivare. Vi fick en väldigt fin kontakt direkt och jag insåg snart hur duktig han även var när det gällde produktion. På Stolab har det alltid varit viktigt att våra formgivare varit delaktiga i och kunnat vår produktion. Tillsammans tog vi bland annat fram serien Björka, pelarbord som fortfarande tillhör några av våra bäst säljande bord.” 

Yngve Ekström lever definitivt vidare här på Stolab! 

Kärt barn kan ha flera namn.
Den nätta pinnstolen, som skapades av Yngve Ekström för Stolab 1950, har genom tiderna både haft namnet Toppino och Pinnockio. 

Stabil favorit väcks till liv
Stiltypisk både för sin tid och formgivare. Pallen Palle blev en favorit i många hem under 50- och 60-talet, tack vare sin stabilitet och sitt breda användningsområde; sittplats, ”ståplats”, avlastningsyta, sängbord...
Pallen Palle var också en av de första möblerna som tillverkades för att kunna levereras omonterad i platt paket. Självklart finns detta smarta tänk med även när vi i år lanserar Palle igen. Nu gör vi dock konstruktionen helt i trä utan skruvar och gängor i metall. Det är bara att skruva de trägängade benen rakt in i sitsen. Lika praktiskt som massiv! 

En uppskattad klassiker som det alltid finns plats för.
1955 formgav Yngve Ekström en låg pinnstol för Stolab som fick namnet Arka. Namnet är en förkortning av romarnas valvbågade trottoarer som kallas arkader och den välvda formen återfinns i loungestolens speciella design, där Yngve utgått från tre cirklar. En design som blivit ikonisk och fått många efterföljare genom åren. Arka loungestol tillverkas i massivt trä och vi är mycket stolta över att få tillverka originalet här i Smålandsstenar.

Skogen var Yngves ”hemmaplan” och det var därför naturligt för honom att framförallt skapa i trä. 

Dela på sociala medier