Ett eko från två residens

SWEDISH DESIGN MOVES PARIS:
SVENSKA INSTITUTET I PARIS STORSATSAR PÅ NUTIDA SVENSK DESIGN

För två år sedan återinvigdes Svenska institutet i Paris efter en omfattande renovering av de publika ytorna. Nu renoveras institutets sex gästlägenheter för att ytterligare stärka designprofilen i det anrika kulturhuset i Paris. Gästlägenheterna, som nu visas för allmänheten för första gången, är en del av den femåriga utställningen Hem x 6.

Invigningen av de nyinredda gästlägenheterna som sker i september 2019 utgör startskottet för Swedish Design Moves Paris, en säsong med nutida svensk design och hantverksskicklighet för den franska allmänheten. Utöver utställningen av gästlägenheterna, Hem x 6, visas även Nationalmuseums utställning, Designprocesser, som synliggör skapandeprocessen från material till föremål.

Nationalmuseum, Statens fastighetsverk, Beckmans Designhögskola, Paris College of Art och ett antal svenska företag och formgivare har bidragit till att fylla kulturhuset med design präglad av hållbarhet, innovation och kvalitet i alla led. 

ETT EKO FRÅN TVÅ RESIDENS 

Huvudpersonerna: TEA och designer Ulf Agnér

TEA arkitekter grundades av Thomas Eriksson 1990. På kontoret i Stockholm arbetar över 30 arkitekter, inredningsarkitekter och formgivare. TEA arbetar med bostäder, kontor och kommersiella lokaler. Bland företagets kunder finns Scandinavian Airlines, Ericsson, Hästens, IKEA och Cappellini.

Ulf Agnér är senior inredningsarkitekt och har lång erfarenhet av specialanpassade och komplexa inredningar med högt ställda estetiska krav. Byggnadsvård och kulturhistoria är ett specialintresse och han gick 2017–18 Kungliga Konsthögskolans utbildning i restaureringskonst med tema bostadsarkitektur. Han har mottagit stipendium av bland andra Kungliga Konsthögskolan för sin studie om hemmiljöer och skilda epokers förhållningssätt till dem. Ämnet handlar om att väcka medvetenhet och att ge inspiration till ett hänsynsfullt förhållningssätt till kvaliteter i den befintliga boendemiljön och det byggda kulturarvet. Under en vistelse på Svenska institutet i Paris föddes idén att inreda en av gästlägenheterna.

Syfte: I lägenhet 5 förenas två storslagna referenser genom konceptet ”Entre cour et jardin”: Hôtel de Marle, som uppfördes 1562 i hjärtat av Marais-kvarteren, och Kavaljersflygeln på Gripsholms slott, uppförd 1782.  Kavaljersflygelns sviter av gästrum är i princip förebilden för det moderna hotellrummet och förebådar uppfattningen om vad ett tillfälligt hem skall erbjuda i form av funktion, komfort och intimitet.

Precis som under den gustavianska epoken, då textilierna var nödvändiga för den moderna bostaden, har textilierna också här en central plats. Vävspända väggar, gardiner och kuddar skapar elegans och en behaglig akustik. Kökets handtryckta tapeter med växtmotiv från 1760-talet har genom placering och Ulf Agnérs nya färgsättning getts en samtida dräkt, som i konceptets anda minner om en lövsal. 

Lägenheten är en lugn och tidlös plats med ett helt eget uttryck. En eklektisk blandning av gamla och helt nydesignade möbler, färgsättning och utsmyckningar ger många associationer som påminner om Svenska institutet Paris uppkomst och verksamhet, byggnadens historia och berättelserna om dem bott och levt där. 

Här finns en bro mellan Sverige och Frankrike, en berättelse och inredning med direkt koppling till fransk och svensk kultur och konsthistoria.

Foto 1 & 3: Raphaël Dautigny
Foto 2: Julien Bourgeois