2018-10-24

Autoropa

marmor lindvall_2494.jpg

Autoropa. En plats där drömmar uppfylls och underhålls

Ferrari, Maserati, Bentley och McLaren. Varumärken som väcker känslor och som vi alla, mer eller mindre, kan relatera till på ett eller annat sätt. Och känslor väcks definitivt när man besöker Autoropa i Malmö. Ett fullserviceföretag för noggrant utvalda, exklusiva bilar. En plats där inget lämnas åt slumpen. En plats där drömmar kan uppfyllas, men också bara underhållas för den som så önskar. Det är även en plats för Miss Holly barstol och barbord, Wrap fåtölj och Tureen satsbord. Alla formgivna av Jonas Lindvall och tillverkade av oss på Stolab i Smålandsstenar.

Historien bakom Autoropa tar sin början redan 1934 och har under åren som följt inkluderat allt från produktion av Hudsonbilar till försäljning av flygplan. Autoropa har också varit auktoriserad återförsäljare och verkstad för en mängd olika bilmärken.

I början av 90-talet började man även med försäljning och service av mer exklusiva bilar. Det lyckades så bra att det sedan fick utgöra grunden i Autoropas fortsatta affärsidé. En inriktning som bröderna Filip och Jens Larsson tog till nya nivåer då de köpte företaget 2002. Idag bedrivs verksamheten på fem olika platser i Stockholm och Malmö.

Jens Larsson, delägare och ansvarig för interiören på Autoropa
”Sverige har en lång historia med sportbilar och det har alltid funnits en marknad för exklusiva bilar och kunder med högt ställda krav inte bara under själva bilköpet utan under hela ägandet. Vi bestämde oss tidigt för att vi skulle bli bäst i branschen och göra det genom att konsekvent leverera kvalitet, service, kunskap och det nog så viktiga lilla extra, det som ger kunden en optimal upplevelse och som skapar lojalitet över tid. En viktig del i detta är alla våra event. För att bli bäst måste vi ha kunniga och engagerade medarbetare som är stolta över att representera Autoropa. Detta kombinerar vi med att presentera hela vårt koncept på utmärkande sätt och i lokaler som interiört och exteriört är lite utöver det vanliga. Vår förmåga att tänka på helheten är avgörande för kundens nivå av upplevelsen.”


U
tställningshallen ett utflyktsmål

”Vår kundkrets är väldigt homogen och vi är bra på att synas i rätt sammanhang. Men för oss är det viktigt att vår utställningshall också utgör ett utflyktsmål för de som har drömmar och bara gillar att gå runt och titta på många fantastiskt vackra bilar samlade på ett och samma ställe. Det är en av anledningarna till att vi har fönster in mot verkstaden där vi servar och underhåller våra och våra kunders bilar. Man ska kunna studera hela verksamheten.”

marmor lindvall_0055.jpg

Mötesplatsen har fått Pole Position i utställningshallen. Miss Holly barbord och barstolar, Wrap fåtölj och Tureen satsbord kommer från oss på Stolab. Köksön i rödaktig Sequoia-marmor kommer från Ballingslöv och är tillverkad av Rob Krieger, som också tillverkat marmorskivorna till Tureen-borden.

 

Upphöjt och massivt

Samarbetet med Jonas Lindvall har funnits sedan länge, därför var det naturligt att han också fick uppgiften att inreda ”mötespunkten” där både kunder och medarbetare kan slå sig ner. Platsen består av ett upphöjt podium mitt i utställningshallen – en plats där det massiva ger sig tillkänna i form av en köksö och bordsskivor i massiv marmor och möbler i massiv trä.

Jonas Lindvall, arkitekt och designer
”Exklusivitet handlar mycket om materialval. Den rödaktiga Sequoia-marmorn i köksön från Ballingslöv, gör sig otroligt bra till den oljade eken i möblerna från Stolab. Kontrasterna mellan dessa och bilarna känns väldigt spännande.”

 
Tre traditioner möts

”Min grundidé för inredningen till Autoropa byggde på att hitta material och leverantörer som inte bara formmässigt matchar den miljö de befinner sig i utan som också har en värdegrund som rimmar med Autoropa. Vi pratar om tre helt olika produktområden: bilar, köksinredning och möbler, men alla tre företag har en lång historia som byggt upp en oerhörd kunskapsbank inom respektive område.  Här finns en äkta och genuin passion för de man gör och ett ledarskap som verkligen lyfter och värnar om alla medarbetare och i detta tänk utgör givetvis arbetsmiljön en viktig del.”

Jens Larsson, delägare och ansvarig för interiören på Autoropa
''
Vi är väldigt nöjda med resultatet och får hela tiden många positiva kommentarer från våra besökare.”


Helheten som avgör upplevelsen

Förutom att sälja och serva Ferrari, Maserati, Bentley och McLaren, samt vara auktoriserad servicepartner för Mercedes-Benz, Jaguar och Land Rover, genomför man 150-160 event om året, där Autoropa Racing Days är det mest uppmärksammade. En årlig sammankomst där man utöver att se ett häpnadsväckande utbud av sportbilar också ges möjlighet till bankörning. I bolaget finns nämligen ytterligare en delägare, Martin Nelson, racingförare och numera också ansvarig för Autoropas eget racingteam.

Som ett av ytterst få företag i världen är Autoropa även auktoriserad servicepunkt för superbilen McLaren F1, som bara tillverkades i ett fåtal exemplar under åren 1993-1998.

www.autoropa.se

Foto: Max Alm-Norell, Ballingslöv